Sinds Aalst op het hoogste niveau actief is, heet de club Lindemans Aalst. Maar Aalst heeft een geschiedenis die terugvloeit tot in het Pajottenland, waar de brouwerij ligt. “Eigenlijk zijn we al sponsor van deze volleybalploeg toen ze nog Lennik heette,” vertelt Dirk Lindemans, managing director en eigenaar van Lindemans. “Toen waren we nog een kleine sponsor en dat bleef zo na de fusie met Zellik, ook omdat de brouwerij eerder kleinschalig was. Maar toen de vorige hoofdsponsor failliet ging – in het laatste jaar voor de overstap naar Aalst – klopte het bestuur aan en verbonden we onze naam eerst aan Asse-Lennik. Op dat moment hadden we al een goede band en vertrouwensrelatie en deden we het steeds beter als bedrijf. We gingen daarom in op deze opportuniteit.”
“De samenwerking wordt tweejaarlijks herbekeken. We komen steeds een contract overeen voor twee jaar, met een optie voor een derde. Die optie is er in functie van de clubwerking en de prestatie.”
Lindemans Lounge
Dat betekent wel dat er voorwaarden gekoppeld zijn aan het partnerschap. “Het spreekt voor zich dat er wederzijdse verplichtingen en voorwaarden in een contract staan, maar dat neemt niet weg dat het wederzijdse vertrouwen centraal staat. Dat is echt de essentie van deze sterke en duurzame samenwerking.”
“Als je je merk aan een sportploeg verbindt, is er sowieso nood aan respect voor elkaar. Door jarenlang goed samen te werken, groeit het vertrouwen gaandeweg. We kennen iedereen die belangrijk is voor de club. Die sterke relaties vormen een solide fundament voor een transparante samenwerking.”
“De club heeft al bewezen dat ze inventief en veerkrachtig is. In covidtijden was het geen evidentie om te overleven, maar dat gebeurde wel. De uitdrukking ‘Je leert pas zeilen in een storm, niet bij windstilte’ is hier zeker op haar plaats. Ook onze onderneming werd getroffen door uitdagingen als covid, hoge inflatie, dure grondstofprijzen en lage marges. Daardoor hebben we ons sponsorbudget moeten bijsturen, maar de club heeft de samenwerking onverminderd voortgezet. Daar horen woorden als vertrouwen en respect bij. Maar het getuigt daarnaast van een lange termijnvisie.”
Lindemans is niet alleen een stille sponsor. “Bij elke thuismatch hebben de sponsors de kans om stakeholders uit te nodigen in de Lindemans Lounge en die business club is bij Lindemans Aalst zeer doordacht, want zo kan er een kruisbestuiving ontstaan tussen de andere sponsors en hun netwerk. Daar wordt het nuttige aan het aangename gekoppeld.”
Fairplay
“Volleybal heeft altijd een belangrijke plaats gehad in mijn leven, omdat ik in mijn jeugdjaren het spelletje zelf heb gespeeld. Het is een fantastische sport. Iedereen die voor het eerst een volleybalwedstrijd bijwoont, gaat gegarandeerd naar huis met een onvergetelijke ervaring. En dat geeft voldoening.”
“Het is een teamsport die inzet op dezelfde waarden als ons bedrijf: samenwerking, communicatie, respect en fairplay. Fairplay is echt een kernwaarde in het volleybal. Die integriteit passen wij ook toe in ons bedrijf, met iedereen waarmee we samenwerken binnen het bedrijf.”
“We willen niet alleen onze bieren aan de man brengen, maar evenzeer verbinding en beleving creëren zodat de gemeenschap rond de sport versterkt wordt. Natuurlijk waarderen we het enorm dat mensen onze bieren kunnen ontdekken en proeven en draagt de samenwerking direct en indirect bij aan onze naambekendheid.”